Cilla bakar

Snickerskaka

Av Cecilia - 2011-10-24 18:42

Den godaste

Snickerskakan!


Detta är faktiskt världens godaste snickerskaka!

Originalreceptet kommer från min goda vän Camilla,

men jag har dock gjort några ändringar till min version.

 Busenkla & MUMS!


  


Ingredienser


1burk jordnötssmör

1dl socker

2dl sirap

2dl hackade jordnötter

2dl kokos

10dl cornflakes

1,5msk vaniljsocker

200g mjölkchoklad

1dl nutella

0,5dl vispgrädde


1. Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en kastrull och låt koka upp.

Rör hela tiden så det inte bränns.

2. Hacka jordnötterna grovt och lägg i, häll sedan

hela blandningen i en bunke.

3.Häll i kokos, cornflaksen och vaniljsockret i bunken,

och blanda runt ordentligt. Klä en form med bakplåtspapper,

och häll smeten däri.

4. Smält chokladen tillsammans med nutellan och grädden

över ett vattenbad. Bred blandningen över snickerskakan och ställ i kylen

tills chokladen stelnat.


 

Tips:

Jag har även testat att göra med en kolafyllnig, då jag ville ha dom ännu mera snickersaktiga.

Ta då bara en burk Dulce de Leche och bre över

cornflakesblandningen.


(Dulce de leche får man genom 

att koka en burk sötad kondenserad mjölk på svag värme i 2,5-3 timmar.

Se till att burken är täckt med vatten under hela koktiden.

Låt burken svalna helt innan den öppnas)


   


 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards